It takes two to tandem

Onze Santos tandem


Waarom de Santos?
- Mooi
- Licht
- Sterk
- Rohloff naaf
- 26 inch wielen
- Keuze in (hoge kwaliteit) afmontage
- enthousiasme en kwaliteits 'tik' van Robbert (reed zelf op de eerste Santos tandem)

Behoudens wat problemen met banden hebben we na vier jaar en 11.000 km geen enkel probleem gehad.
Als enige verbeterpunt : er kunnen 7 bidons op in plaats van de standaard 6. Inmiddels hebben we zelf nummer 7 gemonteerd.

Belangrijkste kenmerken
- Aluminium frame
- Rohloff 14 versnellingsnaaf.
- Magura hydraulische remmen
- 26 inch wielen
- Tubus dragers
- Thudbuster verende zadelpen (achter)
- Banden: Schwalbe marathon supreme (asfalt), Continental travel contact (onverhard/mix)

Ervaringen
We zijn echt super-enthousiast met onze fiets. We hebben er veel bekijks mee, en krijgen er vaak commentaar op:
- 'wat veel bidons' (niet-kenners)
- de Rohloff-naaf (kenners)
Rijdt licht, soepel er zit niets teveel of te weinig op.

Met name de Rohloff naaf vinden we een absolute aanrader voor een tandem. Bij een moeilijke beklimming 'even een tikkie terug' en in stilstand of vrijloop kunnen schakelen (indien nodig een aantal versnellingen tegelijk) is zó gemakkelijk !
We kijken inmiddels meewarig naar tandems met de traditionele tandwielen 'brij' en ketting links en rechts. Wij hebben heel overzichtelijk alles netjes op een rij, tandwiel voor, tandwiel midden, tandwiel achter.

Ook resulteert de Rohloff naaf in een sterker wiel : de flenzen zijn hoger, dus kortere spaken. Verder worden de krachten gelijkmatig over de hele naaf verdeeld, en wordt er niet onevenredig aan de tandwiel kant 'getrokken'. Het is niet voor niets dat je bij een derailleur het vaakst gebroken/losse spaken aan de tandwiel kant hebt.......
We hebben (afkloppen) nog geen enkele gebroken/losse spaak gehad en ook geen slag in een wiel, terwijl we toch best zwaar bepakt (zonder karretje) op pad gaan en echt niet alle kuilen en hobbels kunnen ontwijken...
En dat alles met slechts 32 spaken waar sommige tandem die-hards zweren bij 48 spaken......

Maar ook voor een solo-fiets kan een Rohloff naaf een prima keuze zijn. Hans heeft er inmiddels 30.000 km mee gereden op z'n woon-werk fiets, en ook  een mountain-bike met Rohloff naaf aangeschaft. Ervaringsdeskundige dus.
Op deze pdf van Thorncycles (Engeland) staat veel nuttige info :
  Living with a Rohloff

Frame/aandrijving geven geen krimp, terwijl we toch al gauw een kilootje of 40 bagage mee nemen. Bij steile beklimmingen staan er enorme krachten op de hele 'drive-train'. Het gaat (eigenlijk tot onze eigen verbazing) zelfs onder de meest extreme omstandigheden gewoon altijd goed.

26 Inch wielen lijkt ons de beste keus voor een (wereld) reis tandem. Kleiner, sterker wiel, en 26 inch (mountain bike) banden zijn zo ongeveer overal ter wereld verkrijgbaar. We werden na een klapband (en geen reserve buitenband bij ons) uit de brand geholpen met een gebruikte/versleten mountain bike band van een behulpzame Franse weg-werker.

De Continental banden hebben zich ongelofelijk goed gehouden op onze trip in Suriname : geen enkel lek of zelfs maar een scheurtje onder zware omstandigheden.

Een goede verende zadelpen is een prima investering als je prijs stelt op een goede en langdurige relatie met de stoker die immers de kuilen en hobbels niet aan ziet komen....

We hebben een verende voorvork overwogen. Op aanraden van Santos eerst maar geprobeerd hoe het beviel zonder verende voorvoork. En dat bevalt totnogtoe goed. Misschien dat we er anders over denken als we een keer serieus 'wasbord' meemaken, maar vooralsnog zien we hier nog onvoldoende toegevoegde waarde in.

Remmen is een beetje problematisch. Remvertraging met de magura's is prima, maar als er veel geremd wordt, worden de velgen heet wat al eens resulteerde in een klapband bij een extreme afdaling met alleen maar haarspeldbochten (=constant remmen).
Schijfremmen zouden ook rood-gloeiend worden onder deze omstandigheden, dus dat helpt niet zoveel, denken we. De enige structurele oplossing is een sleeprem, maar die kan weer niet in combinatie met de Rohloff naaf.
We zijn er nog niet uit. Vooralsnog proberen we heel steile/lange klimmen te vermijden (= vaak naar boven zwoegen in de 'granny gear'), en als het toch moet, zo af en toe even pauzeren als er veel geremd moet worden.

Klik hier voor een foto impressie :