It takes two to tandem

2007 Barcelona - Zevenhuizen


 

Welkom bij het verslag van onze fietstocht van Barcelona naar Zevenhuizen

Wanneer?
- Juli/augustus  2007

Wie?
- Hans en Angelique (tandem)
- Johan en Sonja (ieder een halve fiets)

Wat?
-
vliegen naar Barcelona
- 3 dagen in Barcelona heerlijk 'toeristisch' de bezienswaardigheden bekijken
- met de trein van Barcelona naar Figueiras (Dali museum)
- in 19 fietsdagen, 3 rustdagen, en ruim 2.000 kilometer weer terug naar Nederland fietsen
- we hebben hoofdzakelijk de route zoals beschreven door Paul Benjaminse gevolgd (grenzeloos fietsen Amsterdam - Barcelona)

Waarom?
- ideetje van Johan
- we houden wel van ambitieuze projecten

De boekjes van Benjaminse
- de boekjes van Benjaminse zijn prima. We waren er vrijwel helemaal van afhankelijk
- naast de route zelf, zijn het vooral de campings, hotels, fietsenmakers, en hoogteprofielen die we heel prettig vonden
- bedenk wel dat de 'houdbaarheid' van de boekjes beperkt is. Zelfs met aanvullingen. Niet alle campings bestaan nog (of zijn te vinden), hotels staan ineens te koop, fietsenmakers houden er mee op, enz....
- het is doenlijk om de route in omgekeerde richting te fietsen, maar het gaf toch wel wat extra uitdagingen. Het bleek niet simpelweg 'rechts' door 'links' en 'klimmen' door 'dalen' vervangen.
- middels vaak naar de weg vragen, en bij twijfel weer teruggaan of verder gaan naar een volgende herkenningspunt op de route, bleef de omrij-schade beperkt
- wees ook niet bang om zo af en toe een stukje af te snijden. Benjaminse heeft prachtige wegen uitgezocht, maar niet altijd de kortste/vlakste wegen. Soms zijn er prima, kortere alternatieven.
 

Lessons-learned
Dit was onze langste fietstocht tot nog toe, en (voor onze standaard) ook redelijk ambitieus met 2.050 kilometer in 19 fietsdagen. We hebben er het volgende van geleerd:
 - we hebben liever een iets minder ambitieus schema. We hebben voor ons gevoel bijna alleen maar op de fiets gezeten.
Nauwelijks tijd gehad om een boek te lezen, een spelletje te doen of zomaar wat op een camping te luieren
- doe ons maar een kilometer of 80 per dag en elke 4 dagen een rustdag.....
- 2.000 kilometer is best een end. Zorg dat je (behoorlijk) nieuwe banden hebt als je vertrekt. Een band die er nog 'redelijk' uit ziet, is na 2.000 kilometer (met veel bagage, heuvels) echt helemaal versleten. Vooral de achterband van de tandem (Schwalbe marathon, niet de eerste de beste) sleet razendsnel.
- neem dus ook een reserve buitenband mee. Frankrijk/BelgiŽ zijn beschaafde landen met fietsenmakers, maar de dichtstbijzijnde fietsenmaker kan best ver weg zijn. En een (niet te repareren) scheur in je buitenband kan je altijd gebeuren. We hebben het geweten, in de middle-of-nowhere met een geklapte achterband.
- racefietsen zijn eigenlijk te licht om dit soort tochten met bagage te doen. Stootlekken en gebroken spaken waren ons deel......

Aanraders
- een fantastische chambres d'hotes in Vougy (ten N.O. van Roanne)
le Soleil Couchant
- prima geslapen en heerlijk (onverwacht, super-verzorgd, niet duur) gegeten in le Cantarel (logis de France, Andelot, ten ZW van Toul en Neufchateau)
- de camping municipal in Langres. Prachtig gelegen, nieuw toiletgebouw en extreem behulpzame beheerder (we kwamen er drijfnat, bijna bevroren aan)

Conclusies
- een volgende keer iets minder kilometers per dag en wat vaker een rustdag
- we hebben heerlijk gefietst en een heel mooie route gevolgd